۱۲ بازی فکری برای کودکان ۶ ساله که حتما باید بدانید!

در این مقاله درمورد خصوصیات کودکان ۶ ساله تا ۷سال،توانایی های کودک دراین سنین،بازی برای کودکان ۶ ساله و همچنین به معرفی ۱۲ نمونه بازی فکری برای کودکان ۶ ساله می پردازیم.لطفا مقاله را تا انتها بخوانید تا کودک ۶ ساله خود را بشناسید!

خصوصیات کودکان ۶ ساله تا ۷ ساله : 

 

از سن ۶ تا ۷ سالگی به بعد در کودکان تغییرات قابل ملاحظه ای پدید می آید. بدین معنی که کودک از لحاظ جسمی به طور مرتب رشد کرده و کم کم قدرت لازم را برای رفع احتیاجاتش کسب می کند حرکات و رفتارهایش از پختگی خاصی برخوردار می شود و از لحاظ عاطفی، روانی و ذهنی هم رشد می کند.

یکی از ویژگی های شناختی این سنین،این است که خودمحوری سال های قبل در این سنین کم تر می شود. خودمحوری یعنی این که او به دشواری می تواند تصور کند امور از دیدگاه دیگران چگونه است مثلاً چون می خندد همه باید بخندند. نمی تواند تصور کند مسئله ای که او به آن می خندد ممکن است برای والدین یا دیگران خنده دار نباشد. این ویژگی (خودمحوری) در سنین دبستان نسبت به قبل کم تر می شود.

ویژگی دیگر در این دوره سنی، بازگشت پذیری است. کودک می تواند در این سنین عملیات ها را به شکل معکوس انجام دهد. مثلاً یک گلوله خمیر را دوباره به شکل یک کرم دراز در می آورد و سپس می تواند این عملیات را معکوس کند و کرم دراز را به شکل گلوله خمیر درآورد.

یکی از رویدادهای مهم زندگی کودک که در ۷ سالگی اتفاق می افتد،تجربه مدرسه و یادگیری خواندن و نوشتن است که موفقیت یا عدم موفقیت در این امر می تواند به تقویت اعتماد به نفس کودک و یا از بین بردن اعتماد به نفس او اثر گذار باشد.

آنها چگونه خواندن را یاد می گیرند و همانطور که این اتفاق می افتد، جهانشان گسترش می یابد و تقریبا کاملا خود را تغییر می دهند.

بازی برای کودکان ۶ ساله :

بطور کلی کودکان در این سن به بازی همراه با حرکات بدنی، استفاده از نیروی تخیل در بازی ها، علاقه به رقابت و تقلید، علاقه شدید به بازی با گل و خاک، شکستن و نابود کردن اسباب بازی به منظور پی بردن به محتویات آن ها و بالاخره نپذیرفتن هیچ گونه قید و قانون و قاعده ای در بازی علاقه نشان می دهند.


به نقل از مهرخانه : “ کودک شش ساله آماده ورود به پیش‌دبستانی است، او در این سن مستطیل (با دو قطر آن)، لوزی (با محور طول افقی) و دایره و مثلث به صورت مماس داخل و خارج می‌کشد.


کودکان ۶ ساله معلومات خود را که از تجارب شخصی و یا از داستان‌های نقل شده کسب کرده است را به صورت ماهرانه‌ای در بازی‌ها به کار می‌گیرند.


در سن ۶ سالگی بازی‌های فردی، که به صورت دویدن و بالا رفتن بود، به صورت بازی‌های جمعی درمی‌آید. کودک بیشتر اوقات با کودکان دیگر بازی می‌کند، ولی یک همبازی را ترجیح می‌دهد و تمایل به بازی در گروه‌های کوچک در او دویده می‌شود، بازی ابداع می‌کند و در هنگام بازی قواعد و مقررات آن را تغییر می‌دهد.


در این سن کودکان علاقه‌مند به بازی‌های نمایشی هستند و از این طریق احساس لذت می‌کنند. بازی ذوقی تقریباً در سن ۶ سالگی ظاهر می‌شود. کودکان در این سن بیشتر اوقات علاوه بر سه‌چرخه، دوچرخه‌سواری نیز می‌کنند. پریدن با یک پا به طور یک در میان و جست و خیز کردن، کنترل بیشتر روی حرکات ظریف بدن، شروع استفاده از وسایلی مانند مسواک، قیچی، اره، مداد، چکش و سوزن برای دوخت و دوز و… مخصوص این سنین است.


کودک در ۶ سالگی توپ را با یک دست می‌گیرد، از مقررات بازی پیروی کرده و همبازی انتخاب می‌کند.


کودک شش ساله می‌تواند از میز تحریر و صندلی، جعبه رنگ و وسایل نقاشی، وسایل باغبانی (بیلچه، شن کش و…، فرفره، طناب برای طناب بازی، وسایل خیاطی (سوزن و نخ)، دوچرخه، توپ با راکت، قیچی و کاغذ، انواع عروسک (عروسک خیمه شب بازی و…)، گِل رس، خاک، شن استفاده کرده و با آنها بازی کند.“


 


پیشنهاد می کنم این مطالب را نیز بخوانید


بازی کودکان : ۷ عامل موثر در بازی کودکان چیست ؟

نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان چیست ؟

انواع بازی کودکان که والدین باید بدانند!

اسباب بازی مناسب کودکان از نظر متخصصصین چیست؟


توانایی های کودک ۶ ساله تا ۷ ساله :

در شش تا هفت سالگی کودک شما قادر است که :


 به تنهایی همه نیازهای خود را در محیط هایی مانند مدرسه و مهمانی برطرف کند.

 در گروه های دوستانه شرکت کند و با همسالانش ارتباط خوبی برقرار کند.

ویژگی خود محوری در او کم کم از بین می رود.

 به مفهوم بازگشت پذیری پی ببرد و بر پایه همین مفهوم بسیاری از مسائل ریاضی را می تواند حل کند.

 


پیشنهاد می کنم این مطالب را نیز بخوانید : بازی فکری کودکان: کودکان را مانند کاریکاتور بزرگ نکنیم!


 


نمونه هایی از بازی فکری برای کودکان ۶ ساله به بالا :

فهرستی از بازی فکری برای کودکان ۶ ساله و بالاتر که پیشنهاد میشود :


بازی فکری دکتر اکتشاف :

در این بازی فکری ،دکتر اکتشاف در آزمایشگاه خود مشغول آزمایش می باشد.

او باید هرچه سریع تر مواد شیمیایی خیلی خطرناکی را با استفاده از لوله های آزمایشگاهی با هم ترکیب کند.

آیا شما دوست دارید در این کار مهم به دکتر اکتشاف کمک کنید؟

برای اینکار باید سریعتر از سایر بازیکنان توپ های رنگی را داخل لوله های آزمایشگاهی جابجا کنید تا ترتیب توپ ها همان چیزی شود که در کارت های بازی تصویرش وجود دارد.

در این صورت شما یک دستیار ویژه برای دکتر خواهید بود و برنده می شوید.

دکتر اکتشاف یک نمونه جذاب بازی فکری برای کودکان ۶ ساله است و ازجمله مهارتهایی که با انجام بازی دکتر اکتشاف افزایش می‌یابد، می‌توان به هماهنگی چشم و دست، سرعت عمل، قدرت تطبیق و  آموزش حل مسئله به کودک اشاره کرد.


بازی کودکان 6 ساله


بازی فکری دست چین :

حتما اسم این بازی را قبلا شنیده اید ، چرا که این بازی پر فروشترین و پرمخاطب ترین بازی فکری شناخته شده بین افراد است.

بازی که سرعت عمل و هوش هیجانی را افزایش میدهد.اگر بدنبال هیجان در خانه هستید این بازی را حتما امتحان کنید.

چه کسی زودتر زنگ میزنه؟

بازی دست چین یک بازی فکری پر هیجان ۲ تا ۴ نفره شامل ۲۰ عدد لیوان کوچک رنگی، تعدادی کارت و یک عدد زنگ است. به هر نفر ۵ لیوان با رنگ‌های مختلف داده، و کارت‌ها را در یک دسته به پشت، وسط می‌گذاریم. زنگ هم جایی قرار می‌گیرد که در دسترس همه باشد. هر بار یک کارت رو می‌شود و بازیکنان باید به سرعت لیوان‌ها را بر اساس الگوی نشان داده شده در کارت بچینند. هر کس زودتر این کار را بکند، زنگ را به صدا در می‌آورد و کارت را از آن خودش می‌سازد. تقویت حافظه آنی و حافظه دیداری، افزایش سرعت عمل و قدرت تمرکز از مهم‌ترین اهداف این بازی به شمار می‌رود. بزن زنگو!

بازی فکری کودکان 7 ساله


پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید :


بازی حل مسئله برای کودکان : چند بازی مهیج که قدرت حل مسئله کودک شما را افزایش می دهد!


بازی فکری جنگا :

بازی جنگا بازی است که هیجان و سرگرمی را وارد خانه ها می کند.

هیجان حاصل از ریختن بلوک‌ها، استرس باختن، حس پیروزی و خنده‌هایی که در حین بازی از شیطنت یا لذت روی لب‌ها نقش می‌بندند، همگی حاصل یک بازی ساده هستند که یادگیری قوانین آن تنها به یک دقیقه زمان نیاز دارد.


اسباب بازی فکری برای کودکان 6 ساله

شما در این بازی باید ۶ دنگ حواستون رو جمع کنید و ببینید که کدام بلوک را می توانید راحت از جایش بیرون بیاورید تا برج نریزد.

بازی شادی که می‌تواند علاوه‌بر ایجاد هیجان فوق‌العاده، هماهنگی چشم و دست و در واقع هماهنگی بین عضلات مختلف، چشم و مغز را به وجود آورد و باعث افزایش هوش اکتسابی و دقت و تمرکز افراد نیز می شود.


بازی های فکری برای کودکان 7 ساله

بازی فکری تردست :

بازی فکری که به افزایش دقت و تمرکز و سرعت عمل کودکان اوایل دبستان کمک می کند و در ضمن هیجان زیادی هم در بازیکنان ایجاد می کند بازی” تر دست” است.

بازی فکری هیجان انگیز سرعتی و گروهی تردست!

مجموعه‌ی چهار نفره شامل ۴ چکش لیوان‌دار، ۲۴ لیوان رنگی (در ۶ رنگ مختلف)، یک لیوان سفید، ۲۰ کارت الگو و راهنمای بازی است. هدف از این بازی افزایش دقت و تمرکز و سرعت عمل بازیکنان است و به این صورت انجام می‌شود که بازیکنان باید با دیدن کارت چینش، لیوان‌های رنگی را به همان ترتیبی که در کارت وجود دارد با چکش لیوان‌دار خود بردارند. با انجام این بازی کودکان با مفهوم ترتیب نیز آشنا می‌شوند و به عنوان یک بازی فکری برای کودکان ۶ ساله فوق العاده هیجان انگیز است.اسباب بازی های فکری

بازی فکری کلوچیا :

بازی فکری پیشنهادی دیگر بازی فکری کلوچیا هستش.بازی فکری کلوچیا یک بازی هیجان‌انگیز و شیرین و خوشمزه است. هدف از این بازی علاوه بر گذراندن اوقاتی خوش و لذت بخش در کنار خانواده یا دوستان، تقویت دقت و تمرکز و بالا بردن سرعت واکنش است.کودک باید قبل از اینکه هیولا دسر را بخورد مسیریابی کنه و اونو پیدا کنه! این بازی فکری جذاب مناسب سنین ۶ سال به بالا می باشد و مشابه بازی ماز و مسیریابی است که می تواند به عنوان یک هدیه فوق العاده برای کودک استفاده شود.بازی های فکری برای کودکان 6 ساله


بازی فکری تیزبین :

بازی فکری جذاب دیگر ، بازی فکری تیزبین است.پنج بازی فکری مختلف و سرگرم کننده و هیجانی در یک بازی!

این بازی موجب افزایش هوش کودک،تقویت مهارتهای اجتماعی و رقابتی بودن کودک می شود.بازی کودکان


پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید :


بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان : با این بازی ها توجه و تمرکز کودک خود را تقویت کنید!


 


بازی فکری قایم موشک :

یک بازی فوق العاده برای تقویت حافظه،  بازی گروهی قایم موشک است  که می توان آن را به عنوان بازی فکری برای کودکان ۶ ساله و بالاتر پیشنهاد داد.در این بازی کارت های تصاویر را بعد از دیدن همه بازیکنان، زیر درپوش های رنگی قایم می کنید و با انداختن تاس رنگی باید با دیدن رنگ روی تاس کارت پنهان شده زیر آن را حدس بزنید.همچنین برای افزایش دقت و تمرکز و آموزش رنگها نیز موثر است.بازی کودکانه


بازی فکری ماهی سرخ کوچولو :

بازی فکری دیگه بازی جذاب ماهی سرخ کوچولو است.

ماهی سرخ کوچولو یک بازی پر هیجان گروهی ۲ تا ۴ نفره برای کودکان ۵ سال به بالاست. محتویات آن شامل ۹ ماهی رنگی، ۱ ماهی سرخ، ۲ عدد تاس شکل و رنگ و راهنمای بازی است. ماهی‌ها در برکه‌ای گرفتار شده‌اند و ابتدا غمگین هستند. بازیکنان باید اول آن‌ها را از برکه بگیرند و سپس با کمک ماهی سرخ کوچولو آن‌ها را شاد و راهی دریا کنند. این بازی می‌تواند در افزایش سرعت عمل و پرورش هوش هیجانی بازیکنان بسیار مؤثر باشد. روش‌های بازی به طور کامل در راهنمای بازی شرح داده شده است.

بازی برای کودکان 7 ساله



پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : بازی کودکان ۵ ساله به بالا با وسایل خانه


بازی فکری شکلک :

بازی فکری و گروهی دیگر ،بازی خنده دار و جالب شکلک است.با درآوردن شکلک درست ،کارت ها رو از بقیه بگیر و بیشترین دسته های سه تایی رو درست کن! فوق العاده در روحیه کودک اثرگذار است.

بازی شکلک باعث تقویت مهارت های اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس در کودک می شود و همچنین به عنوان یک بازی فکری برای کودکان ۶ ساله به بالا و حتی بزرگسالان فوق العاده است.

بازی بچه ها


بازی فکری اشکال سازنده :

یکی دیگر از بازی های پیشنهادی بازی فکری اشکال سازنده است،

این بازی برای آشنایی کودکان با اشکال هندسی رنگی مختلف مثل دایره،مثلث و…  درک این موضوع که هر تصویری را می‌توان با ترکیب این اشکال ایجاد کرد ساخته شده است. این بازی حاوی ۲۴ معما در سه سطح ساده،متوسط و پیچیده ، در کنار هر معما تصویری از موضوع مورد نظر وجود دارد تا روند تجسم کودک تسریع شود، هم چنین کودکان می توانند با قطعات مختلف شکل های جدیدی خلق کنند و خلاقیت را هم چاشنی کارشان کنند. که می تواند به عنوان یک بازی فکری کودکان ۶ ساله به حساب آید.

بازی و سرگرمی


بازی فکری دو چشمی :

بازی پیشنهادی بعدی بازی فکری دو چشمی است .

یکی از مشکلاتی که بچه های دچار اختلالات یادگیری با آن درگیر هستند ، مربوط به دقت و تمرکز حواس می باشد .

دوچشمی یکی از بازی هایی است که دقت و تمرکز را افزایش میدهد و  همزمان چندین مهارت را تقویت می کند و یک بازی گروهی شاد و هیجان انگیز است.شامل ۲۰ لیوان کوچک در ۵ رنگ، ۳ تاس بازی و ۶ کارت تصویر که برای کودکان در این سن می تواند بازی لذت بخش و آموزنده ای باشد و به عنوان یک بازی فکری کودکان ۶ ساله  مناسب است.در واقع هرکس بینی کوچکتری دارد برنده است!


بازی گروهی

بازی فکری باغ وحش هوش :

بازی دیگر بازی فکری باغ وحش هوش هستش.

باغ وحش هوش یک بازی فکری یک نفره برای کودکان ۵ سال به بالاست که ذهن آنان را با حل معما در ۶۰ مرحله به زیبایی به چالش می‌طلبد .

این معماها برای تقویت تفکر استراتژیک و حل مسئله توسط کودک فوق العاده موثرند و پس از حل هر معما اعتماد بنفس کودک بالا میرود و به عنوان یک بازی فکری برای کودکان ۶ ساله و به چالش کشیدن ذهن و هوش آنها پیشنهاد می شود.


اسباب بازی های فکریپیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید :  بازی برای کودکان ۶ ساله :معرفی چند بازی شاد برای کودکان ۶ ساله


بازی فکری میمون باهوش :

بازی فکری پیشنهادی دیگه بازی میمون باهوش هست،یک بازی فکری و آموزشی که کودک مفاهیمی مانند تطابق،تضاد،شمارش و شکل اعداد،رنگها،حیوانات و حشرات و مشاغل مختلف را آموزش می بیند و در عین حال سرگرم کننده است و یک بازی فکری برای کودکان ۶ ساله هم به شمار میرود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.