ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست ، ویروس کرونا گروه بزرگی از ویرو سها را تشکیل می دهد. نام دیگر آن ویروس تاجدار است به این دلیل که لایه پروتئینی آن به شکل تاج می باشد. کلمه کرونا از واژه کرون به معنای تاج گرفته شده است. این ویروس در منطقه ووهان چین پدیدار شد.  در مورد منشا این بیماری دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که به چه علت پدید آمده است. اما از نظر بیشتر محققان این ویروس نوعی ویروس مشترک بین حیوان و انسان بوده که در بین حیواناتی مانند خفاش، مورچه خوار، پرندگان و ... انتقال می یابد. کرونا ویروس در سال 1965 شناخته شد. یکی از زیر مجموعه های خانواده ویروس ها، کروناویریه می باشد که بیماری هایی مانند سارس، مرس و کووید را شامل می شود. در حال حاضربیماری کرونا با سرایت سریع در انسان شیوع پیدا کرده است و تا بحال توانسته جان افراد بیشماری را در چین و سایر کشورها بگیرد.


کرونای جدید

این ویروس در سال 2019 با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد. این بیماری توانست تا سی بهمن 98 جان بیش از 2000 انسان را بگیرد. بر اساس گزارشات جهانی تا به این تاریخ این ویروس توانسته است در بیش از 30 کشور جهان شیوع پیدا کند، که بیش از 73 هزار نفر را مبتلا کرده که در این میان بیش از 2000 نفر را از بین برده است. کشورهایی که ویروس در آنها منتشر شده تایلند، فرانسه، استرالیا، ویتنام، آلمان، روسیه، فیجی، آمریکا، نپال، کره، تایوان، نپال، سنگاپور، اندونزی، روسیه و ایران می باشد. طی تحقیقات به عمل آمده این ویروس 2 تا 3 درصد احتمال دارد که افراد مبتلا را به کام مرگ ببرد. این ویروس می تواند موش ها، سگ ها، گربه ها، خوک، اسب و گاو را نیز آلوده کند.


علائم بیماری کرونا

این بیماری عموما بر دستگاه تنفسی انسان و یا سایر پستانداران اثر می گذارد، روده ها نیز ممکن است بر اثر این بیماری متاثر شوند. ویروس کرونا از آنجا که به دستگاه تنفسی حمله می کند به تدریج عملکرد این سیستم را مختل کرده و آن را از کار می اندازد و علائم آن سرفه، تب شدید، التهاب ریه، نارسایی کلیه، اسهال و درد بدن می باشد. عموما این ویروس علائم آنفولانزا و علائم تنفسی را سبب می شود.


شیوه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

تا به امروز هیچ واکسنی برای این بیماری تا بحال کشف نشده است، گرچه دانشمندان بسیاری در جهان برای کشف واکسن یروس کرونا، آزمایشات بسیاری را انجام می دهند اما تا این زمان نتوانسته اند آن را کشف کنند. پس در این شرایط بهترین روش درمان، پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشد. برخی نکاتی که لازم است به منظور پیشگیری از کرونا انجام دهید:


- به دفعات مکرر دست ها را با آب و صابون بشویید.
- با دست های آلوده صورت، چشم ها و بینی خود را لمس نکنید.
- با افراد بیمار و حیوانات خانگی تماس نداشته باشید.
- مواد غذایی مانند گوشت، شیر، تخم مرغ را خوب بپزید.
- از مواد غذایی مانند آب نارنج، پرتقال، لیمو ترش، سبزیجات ضد عفونی شده بیشتر استفاده نمایید.
- از نوشیدن مایعات در اماکن نامطمعن پرهیز کنید.
- از مصرف غذاهای رستورانی و غذاهایی که کاملا پخته نشده اند، دوری کنید.
- در برنامه غذایی خود ویتامین های E- C- D را در نظر بگیرید.
- سیستم ایمنی بدن خود را با خوردن برخی مواد غذایی مقوی مانند عسل افزایش دهید.
- حتی الامکان از اجتماع در مکان های شلوغ و پر ازدحام بپرهیزید.
- چنانچه به آب و صابون دسترسی ندارید از ضد عفونی کننده های الکلی استفاده کنید.
- از وسایل دیگران به هیچ عنوان استفاده نکنید
- از مصرف قلیان و سیگار خودداری کنید.
- از مسافرت های غیر ضروری دوری کنید.


چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟

همانطور که گفته شد کرونا در اغلب موارد منجر به مرگ نمی شود و مانند یک آنفولانزا با گذشت دوره ای از زمان و اقدامات درمانی از بین می رود، اما برخی افراد گروه های حساس تری به شمار می روند و احتمال مرگ این دسته از افراد بیشتر از سایرین خواهد بود. به عنوان مثال افراد مسن، افراد دیابتی، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، بیماران دارای فشار خون، بیماران کلیوی و بیماران خاص، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند پس لازم است این افراد بیشتر مراقب سلامتی و بهداشت فردی خود باشند.


مراجعه به پزشک

این ویروس می تواند به مدت دو هفته بدون هیچ علائمی در بدن حضور داشته باشد و فرد مبتلا از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد در این صورت این فرد ناقل بیماری خواهد بود. چنانچه علائم سرماخوردگی مانند سرفه، تب، تنگی نفس، آبریزش و عطسه را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت بیماری مشخص شود و در صورت تشخیص بیماری کرونا، اقدامات لازم هر چه سریعتر انجام شود.


ترس و اضطراب از کرونا

درحال حاضر بر اساس بیانیه سازمان بهداشت جهانی، برای بیماری کرونا، وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام شده اشت. چرا که این بیماری به آسانی و با سرعت انتقال می یابد. اما باید بدانید سیستم ایمنی بدن در مقابله با انواع بیماری های ویروسی از اهمیت بالایی برخوردار است، در عین حال اضطراب و استرس سبب کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده که خود خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. در چنین شرایطی با افزایش آگاهی از بیماری و شیوه های پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و با حفظ آرامش، خود و سایرین را از ابتلا به این بیماری مصون نگهدارید.

منبع: https://lastmod.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AF/%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.