با بازی و سرگرمی می توان به جنگ آلزایمر رفت!

درمان آلزایمر واژه ای است که امروزه بسیار شنیده می شود و افرادی را می بینیم که به هر دری می زنند تا این عارضه را درمان کنند. اما حقیقت آلزایمر چیست و بیشتر چه کسانی را درگیر می کند؟

  

آلزایمر یک بیماری شاید وحشتناک باشد که عمدتا گریبان گیر افراد مسن می شود که در نتیجه آن شخص عزیزترین افراد زندگی خود را از یاد می برند و از اینکه میان آن ها غریبه هستند و در جایی ناشناخته قرار دارند بسیار وحشت زده می گردند. اما این وحشت تنها برای فرد مبتلا نیست! تصورش را بکنید که عزیز ترین فرد زندگیتان اکنون شما را نمی شناسد و هراسان به دنبال راهیست تا از خانه بیرون برود. ازاین رو اعضا خانواده در سدد هستند تا راهی برای درمان آلزایمر پدر یا مادرشان پیدا کنند.


با بالا رفتن سن طبیعی است که انسان برخی از مسائل را فراموش کند اما زمانی که این فراموشی به دفعات و برای مدت زمان طولانی تکرار شود برای فرد عذاب آور و کلافه کننده می شود از این رو شما باید نحوه برخورد با بیماران آلزایمری را بدانید و با صبر و بردباری آن ها را همراهی نمایید.




آلزایمر چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدای امر، فردی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده است نشانه های اولیه ای مانند فراموشی های پی در پی، عدم شناخت افراد و گم کردن راه خانه دارد اما ممکن است این ها علائم بیماری آلزایمر نبوده و به مشکلات دیگری مربوط باشند به همین جهت برای تشخیص این بیماری و طی کردن روند درمان آلزایمر باید فرد مشکوک به بیماری، تست هایی روی بیمار صورت بگیرد. پزشک برای امتحان مهارت های ذهنی و حافظه کوتاه مدت فرد از تست های غربالگری و آزمون وضعیت روانی که مینی کاگ نامیده می شود در کنار سایر تست های تشخیص آلزایمر کمک می گیرد. همچنین نوار های مغز و اعصاب به همراه اسکن مغز نیز می توانند برای تشخیص بیماری کمک کننده باشند.




نقش شما به عنوان مراقب بیمار چیست؟

نقش شما در این میان بسیار مهم است؛ شما به عنوان مراقبت کننده وظیفه مهمی را بر دوش دارید که باید به خوبی آن را مدیریت کنید اما این بدین معنا نیست که تمامی کار ها را به دوش بکشید و هیچ کاری را به فرد مبتلا نسپارید بلکه بایستی نحوه برخورد با بیماران آلزایمری را بدانید و از آن ها در انجام امور روزمره نیز کمک بگیرید زیرا مادامی که شما به تمام کار ها از قبیل آشپزی، خرید و امور مالی رسیدگی کنید تلاشی برای تقویت حافظه بیمارتان نخواهید کرد. می توانید او را تشویق به کمک کردن کنید و برای اینکه انجام امور را برایش آسان سازید به روی کابینت و درب ها برچسب های راهنما در قالب یادداشت بچسبانید. در ضمن فراموش نکنید که جعبه قرص های او را چک کنید و مطمئن شوید که داروهای درمان آلزایمر را به موقع می خورد چرا که بدون انجام روند درمانی، هیچ کدام از تلاش های شما نتیجه بخش نخواهد بود




چالش‌های مراقبت از بیمار آلزایمری 

در مراحل ابتدایی بیماری، فرد مبتلا متوجه می شود که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و ممکن است در این مرحله بابت آن چه برایش رخ داده است عصبی و یا خجالت زده شود مرحله بعدی فرد مبتلا حالاتی که با عصبانیت و پرخاشگری  است را از خود بروز می دهد به همین جهت مراقبت از سالمندان آلزایمری در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد.




همیشه یادتان باشد که فرد مبتلا به آلزایمر قصد و غرضی از انجام اعمال خویش و پرخاشگری ندارد و نباید از این بابت ناراحت شوید ولی با این وجود بروز چنین حالاتی را با پزشک در میان بگذارید و در خصوص هر کدام از رفتار های وی با ملایمت و بردباری از به مراقبت خود ادامه دهید.


منبع:iranasal


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.